Subsidie emissieloos landbouwmaterieel (SEL)


Investeert u binnenkort in elektrisch landbouwmaterieel? Van 2 juni tot en met 2 oktober 2026 gaat de subsidieregeling ‘Emissieloos landbouwmaterieel’ (SEL) open. De regeling is voor landbouwbedrijven en loonwerkers die investeren in elektrische machines of tractoren.


Waarvoor kunt u subsidie krijgen?
Onder andere:

  • Zelfrijdende autonome (ruw)voersystemen, bestaande uit bijvoorbeeld: meng- of voer(aanschuif)robot, voerkeuken, -grijper of navigatie
  • Autonome machines voor fruitteelt, boomteelt of groenteteelt
  • Machines voor zaaien, planten, bemesten of oogsten
  • Een beregeningsinstallatie
  • Een mestmixer of mestpomp
  • Een elektrische landbouwtractor
  • Een DC-laadstation in combinatie met een tractor
  • NIET subsidiabel: elektrische shovel, mestrobot, heftruck, verreiker

Hoe hoog is de subsidie?

  • 25% voor landbouwmachines
  • 35% of 55% voor elektrische tractoren, afhankelijk van het vermogen
  • Vaste bedragen tot € 24.400 voor DC-laadstations
  • De subsidie bedraagt per aanvraag minimaal €3.000

Belangrijke voorwaarden

  • De machine of tractor moet nieuw en volledig elektrisch zijn
  • De investering moet het dieselgebruik verminderen
  • De offerte mag nog niet zijn ondertekend
  • Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst

N.B. Combinatie met fiscale regelingen is mogelijk. U ontvangt mogelijk een lager bedrag voor MIA/VAMIL of EIA.

Het totale budget bedraagt € 8,6 miljoen. Per bedrijf kan maximaal € 600.000 subsidie per jaar worden ontvangen.


Kijk op RVO voor meer informatie.